cold as hell doom mod

Cold As Hell – Fagyos pokol egy Doom modban

Játékblog

A Cold As Hell egy hangulatos Doom mod GZDoom alá, amely érdekes taktikai elemekkel bővíti a megszokott játékmenetet.

A Cold As Hell egy ingyenesen letölthető full conversion mod, amely egy saját pályákból álló kampányt, új ellenfeleket, asseteket, fegyvereket és a játékmechanikai elemeket tartalmaz. A cikkben a mod 2008-ban megjelent javított verziója, a Cold As Hell – Special Edition kerül ismertetésre.

A Cold As Hell alapszituációja

A Doom 3-hoz hasonló módon jegyzeteken és hangfelvételeken keresztül kibontakozó történet elején a játékos karaktere egy elszigetelt grönlandi kutatóbázis felé utazik 1954. decemberében. A rossz látási viszonyok és a kivilágítatlan reptér miatt azonban az őt szállító repülőgép kényszerleszállás közben megsemmisül. Mint kiderül, a bázist megtámadta egy ismeretlen ellenfél – a játékos feladata kideríteni, hogy mi történt, illetve véget kell vetnie a fenyegetésnek.

Helyszín és játékmechanikai elemek

A Cold As Hell plussz taktikai elemeket visz a klasszikus Doom-féle darálóba:

  • A pályák egy része egy központi hubon keresztül érhető el.
  • A fegyvereket újra kell tölteni.
  • A sérülések vérzést okozhatnak, amelyet a játékos által felvett kötszerrel kell megállítani.
  • A játékosnak nincs páncélja, HP-ja legfeljebb 100% és nincsenek powerupok sem.

A havas – jeges környezet, illetve a katonai létesítmények fantasztikus atmoszférát biztosítanak a játéknak, amelyet a mod alkotója remek zeneválasztással egészített ki. Arzenálunk a klasszikus második világháborús témájú játékokat idézi meg, a fegyverek megjelenése és viselkedése remekül sikerült. A fegyverek élvezetesen erősnek érződnek, az automata fegyvereknél figyelni kell a recoilra, az okozott damage pedig kielégítő. A következőket kapjuk:

  • Colt 1911 .45, ami a játék végéig hasznos fegyvernek bizonyul a gyengébb ellenfelek ellen,
  • pump-action shotgun,
  • duplacsövű shotgun (saját slotban),
  • Thompson SMG,
  • M1 Garand (a T20 automata prototípus módosított változata korlátozott, 8-as tárkapacitással),
  • BAR LMG,
  • lángszóró.

Taktikai lehetőségek

A Special Edition elején ötféle taktikai opcióból választhat a játékos a nehézségi szint megadása előtt. Ezek a következők:

  • Action: automatikus újratöltés, automatikus gyógyulás, vérzés esélye kicsi,
  • Tactical: manuális újratöltés automatikus gyógyulás, vérzés esélye közepes,
  • Realistic: manuális újratöltés, vérzés esélye magas, 
  • Classic CAH: manuális újratöltés, vérzés esélye magas, fél HP.
  • Random.

Én a 3-as opciót választottam közepes nehézségi fokozat mellett – korábban olvastam, hogy ez egy nehéz mod, az Unloved után pedig kímélni akartam az idegeimet. Már ami maradt belőlük, persze.

Játékmenet

Az újratöltést nagyon élvezetes újdonságnak éreztem, ami plussz dimenziót adott a harcnak. Néha elég sok ellenfél támadt rám, ilyen esetekben szem előtt kellett tartani a töltési időt (ami például a shotgun esetében elég lassú, hiszen realisztikus módon mind a 8 töltényt be kell helyezni a puskába) és a monster-infighting lehetőségét is. Habár a választott taktikai és nehézségi szinten a medikitek, kötszerek és a lőszer mennyisége elegendő volt, az újratöltésnél figyelni kellett, hogy ne pazaroljak. 

A játék ugyanis nem a szokványos módon számolja a játékos lőszereit, hanem tár alapon. Ez azt jelenti, hogy ha egy részlegesen kilőtt tárra újratöltést nyomunk, akkor az a tár elveszik a benne lévő lőszerrel együtt. Így végig jóbarátunk marad az egyesével tölthető shotgun, és a Thompson magdumpokkal is szűkösen kell bánni, még ha egyébként igen élvezetesek is.

A vérzés szerencsére nem volt nagyon idegesítő, mint ahogy azt a mod korábbi verziójainál jelezték. Minél nagyobb a sérülés, annál nagyobb az esélye a kisebb-nagyobb vérzésnek, amivel HP-t veszítünk. Vérzés esetén át kell váltanunk a kötszerre és egy néhány másodpercig tartó művelettel fel kell azt helyeznünk. Eközben mozoghatunk, de nem tudunk lőni. A pályákon néhol sérülést okozó fagyos szobákkal is találkozhatunk. 

A mod a klasszikus Doom ellenfelekre építkezik, azonban itt-ott változtat rajtuk. A legszembetűnőbb, hogy tűzgolyók helyett lángnyelveket lőnek ránk az ellenfelek. Többféle impet kapunk, lövedékeik a típusuktól függően eltérő mintában mozognak. A Cacodemon funkcióját a Pain Elemental tölti be, szerencsére csak modellcsere történt. A közepes nehézségi szinten sok Hell Knight és Baron volt a pályákon, illetve néha felbukkant egy-egy Mancubus is. Meglepetésként néha jött egy Arch-vile is, mert azért néha meg kell masszírozni a billentyűzetet.

A mod egyébként szereti a csapdákat, de például az Unloveddal ellentétben nagyobb mozgásteret hagy a játékosnak, és a beteleportáló ellenfelek száma is éppen elegendő volt a közepes nehézségi fokozaton. 

Továbbiak

A Cold as Hell sztorija ügyesen építkezik, a kampány során pedig itt-ott új játékmechanikai szituációkkal is találkozhatunk a változatosság kedvéért. Ilyenek például a géppuskaállások, a mi oldalunkon álló NPC katonák vagy a nagyon egyszerű járműves szekciók is. Új dolog volt a betörhető üveg jelenléte is az épületeken. Az utolsó pálya hangulata telitalálat lett, a skybox pedig gyönyörű a nyitott részeken.

A Cold As Hell háttere

A mod eredetileg 2004-ben jelent meg, alkotója Jon Washburn / Jonaya Riley / JonnyFive / Gray Lancer neveken volt aktív. A mod eleve ZDoom alá készült és bár hangulata miatt sokan dicsérték, rengeteg továbbhaladást akadályozó bugot tartalmazott és súlyos teljesítmény-problémák is voltak vele.

Alkotója 2008-ban visszatért és kiadta a Special Edition nevű változatot, amelyben rengeteg korábbi hibát kijavított. A bugok jelentős részét kitakarította a modból, optimalizált, valamint újrabalanszolta a nehézségi szinteket is.

A Cold As Hell letöltése

A mod ingyenesen letölthető például innen:

https://www.moddb.com/games/doom/addons/cold-as-hell-special-edition

Bugok

Kevés problémával találkoztam a Cold As Hell Special Edition verziójában. Két jelentősebb bugot találtam: az egyik jegyzet egy asztal alatt volt, amihez egy szék miatt nem lehetett hozzáférni. Két gyors NOCLIP parancs a konzolból megoldotta a gondot. A másik bug az volt, amikor időnként audiovizuális effektus nélkül teleportáltak be az új ellenfelek 1-1 helyre. Ez helyenként kellemetlen meglepetéseket okozott.

Egy másik probléma nem igazi bug volt, de néha zavarónak bizonyult: a kültéri szekcióknál a hó miatt gyakran nem látszódtak az ellenfelek lövedékei. Bosszantó volt, de a támadási minták szem előtt tartásával és óvatosabb mozgással el lehetett kerülni a felesleges HP veszteségeket. 

Doz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük