F.E.A.R. – A para kislány és heroic bloodshed házassága

Játékblog

Á, szóval ezért hivatkozási pont a F.E.A.R.

A F.E.A.R. című FPS fejlesztésénél a Monolith Productions csapata két érdekes koncepciót házasított össze: a Kör jellegű japán horrorfilmek hangulatát és hatásmechanizmusát a hongkongi heroic bloodshed akciófilmek jellemzően túlstilizált, látványos tűzharcaival. A végeredmény egy sajátos egyéniséggel bíró, rendkívül szórakoztató játék lett.

F.E.A.R. screenshot

Az érdekes társítás létrejöttét a fejlesztők filmes ízlése mellett az erős konkurenciának is köszönhetjük. 1998-tól kezdve az FPS zsánere kilépett a Doom árnyékából és jobbnál jobb címek árasztották el a piacot, a tömegből pedig csak merész ötletekkel lehetett kitűnni. Így születhetett meg a pozitív visszhangban, majd kultstátuszban részesülő No One Lives Forever két (három) része is, melyek a hatvanas évek kémfilmjeinek színes és disztinktív stíluselemeit használták fel.

A F.E.A.R. megjelenése előtt már rengeteg FPS használta fel a horror és a látványos akciófilmek stílusjegyeit, de nem olyan formában, mint a Monolith játéka. A horrorisztikus téma már a Doom óta jelen volt a műfajban és a Monolith is belekóstolt már az 1998-as Blooddal és folytatásával. A 2005-höz közelebbi címek közül érdemes említeni a Half-Life 2 ravenholmi szekcióját, illetve a franchise korábbi tagjaihoz képest sokkal inkább rettegésre alapozó Doom 3-at is. Sőt, a Half-Life 2 a látványos akciófilmes jelleg kapcsán is említhető, mint ahogy a Call of Duty sorozat, vagy akár a hatodik generációs konzolokra megjelent Black is. A heroic bloodshed viszont addig inkább csak a külső nézetes lövöldéknél bukkant fel ihletőként. Ezek inkább a noir vonalhoz maradtak közel, mint például a Max Payne.

F.E.A.R. J-horror

A F.E.A.R. sztorija

A történet szerint egy csak Point Manként említett katonát irányítunk, aki a F.E.A.R. tagja. Ez egy speciális osztag, amelynek célja a nem hétköznapi fenyegetések felszámolása. Az aktuális akció sem egyszerű, ugyanis egy bekattant katona által telepatikusan irányított klónhadsereget kell megállítani, akik ismeretlen célból megtámadtak egy katonai projektekkel foglalkozó céget.

A történetet a cég emberei által hagyott üzenetek, és számítógépeiken tárolt állományaik alapján lehet összerakni, miközben az ellenfeleinket irányító hibbant vezér után kutatunk. A sztori fontos részét képezi egy ázsiai horrorfilmekből ismerős kislány szelleme is, aki időnként emlékeztet minket arra, hogy miért veszünk fel barna gatyát a jól sikerült horrorjátékokhoz.

Alma Wade

F.E.A.R. ajánlott gépigény

  • (Verzió: F.E.A.R. Platinum, Gog.com)
  • Operációs rendszer: Windows Vista vagy újabb
  • Processzor: Pentium 4 3.0 GHz vagy azonos teljesítményű AMD
  • Videokártya: 256 megabájt VRAM, ATI Radeon 9800 Pro vagy Nvidia 6600, pixel shader 2.0 támogatás
  • DirectX verzió: 9.0c
  • Tárhely: 16 gigabájt
  • hangkártya
F.E.A.R. screenshot

Játékmenet

A F.E.A.R. játékmenete három részre osztható: a kihalt, para helyeken való kutakodásra, a cutscene-ekre és látomásokra, illetve a viszonylag rövid, néhány fős squadok elleni tűzharcokra. Utóbbi adja a játék savát-borsát: kis arénaszerű helyeken kell leszámolni a taktikusan mozgó, folyamatosan kommunikáló ellenfelekkel. A harcok során elszabadul a pokol, faldarabok szakadnak ki a falból, illetve testrészek az ellenfeleinkből.

F.E.A.R. screenshot

A hab a tortán: az MI

Az egyedi, filmszerű élmény érdekében a Monolith egy teljesen új mesterséges intelligencia módszer dolgozott ki. Ennek az volt a lényege, hogy a FEAR gépi ellenfelei sokkal nagyobb mozgásteret kaptak döntések és támadási lehetőségek terén, mint a korábban készült játékok erősen szkriptelt, korlátozott képességű opponensei.

F.E.A.R. screenshot

Bullet time

Nagyon fontos szerepet kap a bullet time képességünk, amely néhány másodpercre lelassítja az időt. Ez lehetővé teszi, hogy pontosabban lövéseket adjunk le, illetve jobb taktikai döntéseket hozzunk. Ennek keretéében egy kicsit megváltozik a játék vizuális reprezentációja: egyrészt kapunk egy érdekes filtert, másrészt a lövések és robbanások látványos effektekkel töltik be a képernyőt. Sajátos, fantasztikusan menő effektekkel.

F.E.A.R. screenshot

Továbbiak

Egyszerre három fegyver lehet nálunk, például pisztoly, géppuska, SMG, de a legjobb közülük a shotgun. Pontosabban: a bullet time-mal kombinálva talán ez a játéktörténelem legjobb shotgunja. Erős, gyors, ráadásul iszonyat látványos a használata. Közelharc is van a játékban, ami nem merül ki annyiban, hogy fegyverrel vagy ököllel csapkodsz. A melee rendszerrel különböző kombókat tudsz végrehajtani, például rúghatsz vagy csúszhatsz is a földön, fellökve ellenfeleidet.

A hullák lehetetlenül kicsavart pózaiért ragdoll-technika, mókás reptetésükről pedig a HAVOC fizikai motor gondoskodik. De a játék egyik fegyverével le is szögelheted őket, ha az jobban tetszik.

A Doom 3-hoz hasonlóan sokat fogod a zseblámpát is használni, ami egy bizonyos idő után lemerül, majd automatikusan feltöltődik. Az említett játékhoz hasonlóan itt is fantasztikusan néz ki a dinamikus világítás, főleg harc közben, azonban a zseblámpát fegyverrel együtt is lehet használni.

F.E.A.R. screenshot

Négy nehézségi szint áll a játékosok rendelkezésére. A HP fix rendszerű, amit a felvehető medkitekkel lehet feltornázni, illetve permanensen növelhető a mértéke a pályákon elszúrt fecskendőkkel. Ezek a kékek, a sárga fecskendők a bullet time idejét hosszítják meg. A bullet time automatikusan újratermelődik.

Para téren is rendben van a játék. A cutscene-ek és scriptelt események sokszor a jumpscare-re vannak kihegyezve, aminek hatását a hangdesign is erősíti. Alapból is irtó hangosak a lépteink, a kihalt helyszíneken való kutatás közben pedig folyamatosan felborítjuk a kisebb objektumokat, például üvegeket, bögréket. A játék zenéje is jól sikerült, főleg az intro alatti szám kiváló.

F.E.A.R. screenshot

Negatívumok

Hogy ne csak pozitívumokat mondjak, meg kell említenem a tankszerű ellenfeleket, illetve az automatizált gépágyúkat is. Előbbieket nehéz megállítani, lassan mozognak és a gyors mozgást igénylő, pörgős harcok közben vagy között rosszul törik meg a játék ritmusát. Utóbbiak is ezt teszik, de még idegesítőbbek.

További negatívum a környezet kicsit egyszerű megvalósítása. Persze ez érhető, hiszen az effektek mértéke és minősége harc közben elég durván megtéphette a korabeli hardvereket, ezzel viszont feltételezem kompenzálni lehetett azt a fránya frame rate-et. Szerencsére az alapjátékban inkább a klausztrofób pályatervezés dominált, és a fényekkel is sokat játszottak, ez pedig dobott a környezeten. Az is pozitívum, hogy a játék gond nélkül fut egy már korosodó gépen is.

F.E.A.R. screenshot

(Technikai) háttér

A F.E.A.R. alatt a játékot fejlesztő Monolith Productions saját motorja fut, a LithTech Jupiter EX. A környezet megjelenése mai szemmel nézve már egyszerű, azonban ezt kompenzálják a gyönyörű effektek. A mozgással kapcsolatos véleményemet viszont nehezen tudom megfogalmazni. Egyszerre volt fluid és dinamikus, illetve egy kicsit nyers és esetlen is. Ez viszont számomra pozitívum volt, hiszen a heroic bloodshed akciófilmek is pont ilyenek. Érdemes megnézni például John Woo hongkongi filmjeit, mondjuk a Szebb holnap 1-2-t, vagy a Fegyverek istenét. Elborult és túlstilizált akciójeleneteikből hiányzik a mai átlagfilmekre jellemző sterilitás, ez pedig emberközeli megközelítést ad nekik.

Windows 7 64 bit alatt gond nélkül ment. A játéknak megadhatsz 1080p-s felbontást, amire jelez, hogy elvileg nem támogatja, de nálam problémamentesen futott.

A Jupiter EX egyébként számos más játék alatt is szolgálatot teljesített, például a CI Games is gyakran alkalmazta alsókategóriás címeinél.

F.E.A.R multiplayer

Helyi multi van már csak, az internetes Gamespy alapú volt, ami a szolgáltatás megszűnésével… nos, megszűnt.

F.E.A.R. kiegészítők és folytatások

A játékhoz két kiegészítő jelent meg, melyeket egy jogi vita miatt nem a Monolith, hanem a TimeGate Studios fejlesztett. Az első, az Extraction Point továbbviszi az alapjáték történetét, a Perseus Mandate pedig egy azzal párhuzamos szálon fut. Nagyjából jól fogadták őkt, ám igazi újdonsággal nem szolgáltak, manapság pedig már nem számítanak a kánon részének sem.

A sorozat további részei a F.E.A.R. 2 és annak kiegészítője, a Project Reborn, a F.E.A.R. 3 és a 2015-ben megszűnt F.E.A.R. Online voltak. (A két kiegészítőt követően minden jog visszakerült a Monolith kiadójához.) A franchise történetéről, illetve a játék konzolokra megjelent portjairól a GVMERS készített egy részletes dokumentumfilmet, érdemes megnézni, melyet forrásként is használtam a cikkhez.)

Végszó: megéri megvenni?

A Platinum verzió alapára a Gog.com -on kicsivel 9 euró felett van, és az alapjáték mellett megkapod a két kiegészítőt is vele. Teljesen korrekt összeg, de akciós időszakban akár a negyedéért is megkaphatod az isthereanydeal.cm szerint.

F.E.A.R. screenshot
F.E.A.R. screenshot
F.E.A.R. screenshot
Doz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük