cyberpunk ghost in the shell

Cyberpunk jövőjük a cyberpunk jelenünk lett

Játékblog Mozgókép-blog

Mi az a cyberpunk?

“High tech, low life.”

A cyberpunkot leginkább így lehet jellemezni.

A Neon Dystopia nagyon jól megfogalmazza, hogy mi is ez: részben egy szubkultúrát jelöl a megnevezés, részben pedig a sci-fi egyik alműfaját. Rokonságot mutat a noirral, mert főszereplői gyakran kétes hírnevű, ambivalens morális hátterű alakok, akik a mocskos, esőáztatta nagyvárosok utcáit róják. A helyszín általában egy disztópikus közeljövő, ahol az óriáscégek uralkodnak az egyre jelentéktelenebbé váló embereken. Gyakori téma a “hálózat”, az addikció, a virtuális valóság és a mesterséges intelligencia kérdése is, illetve a gyorsuló kommunikáció miatt elsekélyesedő emberi kapcsolatok válsága is.

A cyberpunk közeljövője emberközeli, depresszív és reménytelen. A technológiai fejlettséggel egyre csak romlik az élet minősége, az ember és gép között gyakran elmosódik a határvonal is.

wifi walkie-talkie

Kezdetben irodalmi irányzat volt, mely tovább terjedt a filmvászon és a tévéképernyő, a videojátékok, a zene és a divat irányába is. Az irányzat legkorábbi gondolatai már Fritz Lang 1927-es Metropolisában is megjelentek, illetve az ötvenes – hatvanas – hetvenes évek írásaiban, majd a nyolcvanas években érte el kiforrott állapotát. A személyi számítógépek ekkora kezdtek beköltözni az otthonokba, és a korai hálózatok, bulletin boardok, majd az internet is elérhetőbbé kezdett válni a hétköznapi emberek számára. Kialakulásának okai között szerepel a gyorsuló globalizáció és információáramlás, illetve az urbanizáció is.

city

Ha mai világunkra, társadalmunkra nézünk, könnyen láthatjuk a párhuzamokat a cyberpunk gondolataival. A technológia ugyan nincs testünkbe integrálva, okos eszközeinken keresztül teljes mértékben befolyásolja napjainkat – például könnyen hordozható és felhőszolgáltatásokkal tuningolt okostelefonjaink rengeteg funkcióval könnyítik meg vagy éppen bonyolítják életünket. Az internet mindent behálóz, a közösségi média platformok megkönnyítették, hogy bárkivel kapcsolatba lépjünk – ugyanakkor a radikálisan polarizált vélemények, a túlkompenzáció, az ellentmondásos cenzúratevékenység, az elharapódzó cancel culture és hamis életképek tengerében a hétköznapi ember magányosabb és elszigeteltebb, mint valaha. Eközben pedig országokon és kontinenseken túlnyúló globális óriáscégeket hízlalunk munkánkkal vagy pénztárcánkkal. Súlyosbodó környezeti válságok is fenyegetnek minket.

city

Népszerű könyvek, novellák, mangák, egyéb irodalmi alkotások (példák)

  • Harlan Ellison: Szája sincsen, úgy üvölt (novella, 1967, I have No Mouth, and I Must Scream)
  • Philip K. Dick: Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? (regény, 1968, Do Androids Dream of Electric Sheep?)
  • Katsuhiro Otomo: Akira (manga, 1982-1990)
  • Masamune Shirow: Appleseed (manga, 1985-1989)
  • Masamune Shirow: The Ghost in the Shell (manga, 1989-1991)
  • William Gibson: Neurománc (regény, 1984, Neuromancer),
  • Neal Stephenson: Snow Crash (regény, 1992)
  • Yukito Kishiro: Battle Angel Alita (manga, 1990-1995)
  • Richard K. Morgan: Valós halál (regény, 2002, Altered Carbon)
  • Ernest Cline: Ready Player One (regény, 2011)

Ismert szerepjáték (table-top RPG)

Híresebb cyberpunk animék és animációs filmek (példák)

  • Megazone 23 (1985)
  • Akira (1988)
  • Appleseed-franchise (1988- )
  • Cyber City Oedo 808 (1990)
  • Ghost in the Shell-franchise (1995- )
  • Cowboy Bepop (1998)
  • Batman Beyond (1999-2001)
  • Metropolis (2001)
  • The Animatrix (2003)
  • Wonderful Days / Sky Blue (2003)
  • Ergo Proxy (2006)
  • Renaissance (2006)
  • Vexille (2007)
  • Altered Carbon: Resleeved (2020)
cyberpunk ghost in the shell

Népszerű cyberpunk filmek és sorozatok (példák)

  • TekWar (1994)
  • Total Recall 2070 (1999)
  • Dark Angel (1999-2002)
  • Person of Interest (2011-2016)
  • Almost Human (2013-2014)
  • Mr. Robot (2015-2019)

Cyberpunk játékok (példák)

  • Neuromancer (1988),
  • Tex Murphy franchise (1989 – ),
  • Syndicate (1993),
  • Shadowrun franchise (1993 – ),
  • Dreamweb (1994),
  • System Shock (1994),
  • Beneath a Steel Sky (1994),
  • Syndicate Wars (1996),
  • Blade Runner (1997),
  • System Shock 2 (1999),
  • Omikron: The Nomad Soul (2000),
  • Deus Ex franchise (2000 – ),
  • Perfect Dark (2000),
  • Anachronox (2001),
  • Technobabylon (2015),
  • VA-11 HALL-A: Cyberpunk Bartender Action (2016),
  • Detroit: Become Human (2018),
  • Cyberpunk 2077 (2020),

Források

Doz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.