A kétezres évek közepén a mainstream FPS-ek az egyre látványosabb élmény ígéretét üldözték, a Brothers in Arms: Road to Hill 30 viszont az emberközeliségre és a taktikára alapozott.
A Brothers in Arms: Road to Hill 30 története
A Brothers in Arms: Road to Hill 30 alapját valós események képezték. (A cikkben RtH30-ként rövidítem majd.) A játékban a 101st Airborne Division katonáit irányíthatjuk, akiket 1944. június 6-án, azaz a normandiai partraszállás idején dobtak be az ellenséges vonalak mögé. A küldetések során segédkezünk az utánpótlás biztosításában, több települést el kell foglalnunk, a tetőponton pedig részt veszünk a Battle of Bloody Gulch névre hallgató csatában. A Gearbox fejlesztői jelentős hangsúlyt fektettek arra, hogy a helyszínek és helyzetek összhangban legyenek a történelmi eseményekkel.
A Brothers in Arms: RtH30 főszereplője egy Matthew Baker nevű őrmester, aki lelkileg abszolút nincs felkészülve a vezetésre, illetve társai elvesztésére. Habár jól végzi dolgát, a felelősség és a veszteség iszonyatos teherrel nehezedik vállaira; gondolatait a küldetéseket megelőző monológokból ismerhetjük meg. A történet során megismerkedünk csapata tagjaival, akik közül jópárat el is veszítünk.
A Bakert szinkronizáló Troy Baker rengeteget tett a játékhoz. Monológjain keresztül átérezzük a helyzet komolyságát, emocionális pofonjai pedig rendre betalálnak.
A Brothers in Arms: Road to Hill 30 játékmenete
A taktika
Bakeren keresztül legfeljebb két csapatot irányíthatunk, és a 4F elvet követve semmisíthetjük meg / verhetjük vissza a német csapatokat. A 4F elv jelentése:
- find,
- fix,
- flank,
- finish.
Azaz:
- találd meg az ellenséget,
- kösd le őket egy helyre,
- kerüld meg őket,
- végezz velük.
Két csapatunk 2-3 katonából, vagy 1-1 tankból állhat. A katonából álló csapatok funkciója eltérhet: a Fire Team az ellenség pozíciójának lekötésére, az Assault Team a megsemmisítésére szolgál. Ennek megfelelően fegyverzetük is eltér. A mai taktikai FPS-ek egy része rendkívül összetett rendszerekkel, és milliónyi utasítással dolgozik, a Brothers in Arms: RtH30 esetében viszont ilyesmire nem kell számítani.
Az általunk irányított csapatok 5 parancs végrehajtására utasíthatóak:
- menj X pozícióba,
- támadd meg Y ellenfelet,
- rohand le,
- kövess,
- szóródj szét / ne kövess.
Az első három lényegében úgy működik, hogy csak adott pontra kell mutatnod a jobb egérgombot tartva (az utolsónál a balt megnyomva), szóval szerencsére elég egyszerű. a helyzet. Az utóbbi kettőnél elég egy gombot megnyomni a billentyűzeten.
A parancskiadást hasznos gyakorolni, mivel néha előfordulhat, hogy a hirtelen mozdulat miatt rossz helyre vezérled a katonáidat. Társaid önállóan is tüzet nyitnak a németekre, viszont arra figyelned kell, hogy mindig a jó útvonalra vagy pozícióba küldd őket. A gép nagy ritkán nem tudja eldönteni, hogy pontosan hova mutattál, szóval ezt a részét érdemes gyakorolni a játékmenetnek.
A küldetések közben segítségünkre lesz a taktikai nézet. Ezen keresztül ellenőrizhetjük egységeink és az ellenfelek pozícióját, illetve felderíthetjük a terepet.
Maguk a pályák lineáris felépítésűek és kisebb harcterekre tagolódnak. Az ellenfél mesterséges intelligenciája statikus jellegű, szóval viszonylag keveset mozog.
Mint FPS
Nehézkes mozgás, pontatlan fegyverek.
Tökéletesség.
A második nehézségi fokozaton még elő-elő fordult, hogy a katonákat fedezésre utasítva húztam egy-egy Call of Dutyt, de úgy érzem a legnehezebb negyediken már nem ment volna annyira ez a magányos hős dolog.
Pontosabban semennyire.
Ha egy tank célbavesz, nem tudsz előle elfutni. A géppuskát maximum kitrükközni tudod, de ha lőni kezd, véged. Rambózni nem fogsz a fegyverekkel, mert legfeljebb az irányzékot használva tudsz velük nagyjából pontosan lőni. A gránát meg repül, mint egy kisebbfajta aranytömb.
Ez a nehézkesség persze jót tesz a játéknak, hiszen így rá vagy kényszerülve a katonáid használatára. Egyébként maga a harc egyáltalán nem kellemetlen, csak meg kell szokni.
Továbbiak
A sztori fejezetekre tagodózik, a mentés pedig checkpointrendszerrel megy… ami meglepően jól működött.
A HP fix mennyiségű, újratöltése a harctéren nem lehetséges. Ha viszont túl sokszor halsz meg egy ponton, a játék felajánlja, hogy az egész csapatot meggyógyítja, ezzel adva egy kis motivációt. Minél nehezebb fokozaton teljesítesz egy fejezetet, annál több extrához férhetsz hozzá a menüben.
A játék alatt az Unreal Engine 2 egy módosított verziója fut. A vizuális megjelenítés színvonala a játék korának (2005-ben jelent meg) megfelelő, színpalettája kimondottan kellemes, effektjei nem tolakodóak. Az arcok és karaktermodellek animációja kielégítő.
A multiplayer LAN only, hivatalos szervereit már nem működnek.
Végszó
Játékmenetét tekintve szerintem ez a Brothers in Arms: RtH30 közelebbi rokonságban áll napjaink népszerű első szám/személyű logikai ügyességi játékaival, mint a maga korának FPS-eivel. Remek ötlet volt ilyen kis taktikai feladványokra, puzzle-ökre alapozni a játékot.
Persze a csaták izgalma, a remekül eltalált korszellem és az áldozathozatal súlya természetesen vérbeli második világháborús FPS-sé teszi. Ez tagadhatatlan. A faltól falig tartó, mozifilmszerű csaták helyét itt a csapatszellem és az egyéni áldozatok súlya vette át, ami sajátos egyéniséget adott a játéknak.
Írásom alapjául a GoG.com verziója szolgált használtam, mely kiválóan futott technikai problémák nélkül. Alapára 6 euró alatt van, akciós időszakban párszáz forintos áron be lehet szerezni. Népszerű folytatásai sem sokkal drágábbak, sale alatt 10 euró alatt magadévá tudhatod a sorozat PC-re megjelent epizódjait.
Brothers in Arms: Road to Hill 30 gépigény
- Forrás: GoG.com
- Operációs rendszer: Windows 7 vagy újabb.
- Ajánlott processzor: 2,5 GHz Pentium / Athlon, vagy újabb.
- Ajánlott memória: 1 gigabájt.
- Videokártya: legalább 32 megabájt memória, DirectX 9.0c támogatás.
- DirectX: 9.0c
- Tárhely: 5 gigabájt.
- Hangkártya: 16 bit, DirectX 9.0c támogatás.
A gaming világ történelmével és érdekes történeteivel foglalkozó GVMERS kiváló dokumentumfilmet készített a sorozatról. Itt nézheted meg: