gta online alapok borító

GTA Online alapok kezdőknek, 2022

Játékblog

Egy kezdő játékos számára a GTA Online meglehetősen bonyolultnak tűnhet. Mit lehet benne csinálni? Mi az alap gameplay loop? Miről szól a játék? Milyen a játékosbázis? A következő cikkben ezekre a kérdésekre válaszolok.

A GTA Online-t leginkább úgy tudnám leírni, mint egy MMORPG-khez hasonló sandbox bűnözőszimulátor játékot, amely 

  • nem rendelkezik központi sztorival vagy fő céllal; a játékos opcionálisan elérhető kisebb sztorikból (is) válogathat,
  • egy fő játéktérrel (freemode), azon túl pedig különböző változatos küldetéssorozatokkal és játékmódokkal bír,
  • nem rendelkezik a megszokott MMORPG loot és inventory menedzsmenttel, illetve statisztikai jellegel,
  • ugyanakkor elég sok más jellegű rendszere van: például a bizniszek menedzselése, fegyverek fejlesztése, karakter testreszabás,
  • fő “gólja” a pénzszerzés (mennyisége a tevékenységtől függően változik), amellyel bevásárolhatsz magadnak a különböző ingatlanokból, bizniszekből, járművekből és testreszabhatod a karakteredet,
  • mikrotranzakciós rendszerében csak játékon belüli fizetőeszközt lehet vásárolni – ezzel bármi elérhetővé válik. Ugyanakkor a játékon belüli fizetőeszköz nincs valódi pénzhez kötve, hiszen grinddal problémamentesen megszerezhető nagyobb mennyiségben – csak időt és energiát kell rá szánni.

A GTA Online sandboxnak sandbox, de inkább grindfest

TL;DR: Cayo Perico heist.

A Rockstar marketingje és sok kontent gyártó tartalmai alapján úgy jöhet le a külső szemlélőnek, hogy a GTA Online a világ legjobb, legszínesebb és legszórakoztatóbb bűnügyi sandbox játéka. Ez nagyjából a játékidő néhány százalékára igaz is, ha solo játékos vagy. Kicsivel többre, ha gyorsan barátkozol vagy van egy kis társaságod.

A GTA Online viszont nem egy néhány órás játék, hanem egy néhány ezer órás játék.

Szóval a játéknak tényleg van egy sandbox aspektusa, ami rendkívül szórakoztató tud lenni, ráadásul rengeteg a kontent is. A probléma az, hogy három dologra van szükséged a “teljes” élményhez: a játékbeli fizetőeszközre, TAPASZTALATRA és türelemre. Előbbi kettő megszerzése pedig rendkívül időigényes.

Sokan vádolják a GTA Online-t azzal, hogy pay-to-win játék, ami valójában nem igaz. Személy szerint egyetlen játékost sem ismerek, aki pénz szánt volna a Shark Cardokra – kétségkívül jó pénzt hoznak a kiadónak, de a hétköznapi arcok inkább megcsinálnak egy-két heistot, grindolnak egy picit, és máris van valamennyi pénzük. (Vagy csaltak, amíg léteztek úgynevezett money dropok, amikor a modderek pénzt tudtak adni.) A probléma inkább az, hogy a grindhoz és gyakorláshoz idő kell, ami egy alkalmi játékosnak gyakran nincs ideje. Így hatalmas a különbség a tapasztalt, több ezer órát a hátuk mögött tudók és a kezdők között. 

Már egyáltalán a lehetőségek felfedezése és a különböző rendszerek, folyamatok, pénzszerzési lehetőségek megismerése is rendkívül sok időt emészhet fel. Szinte minden aktivitással pénzt és RP-t lehet szerezni, persze különböző mennyiségben. A grind fontos részét képezi a csütörtöki heti reset is, de erről majd lentebb olvashatsz.

Azonban hatalmas idő- és energiabefektetés nélkül is rendkívül szórakoztató lehet a játék. Sőt, gyakran szoktuk azt mondani, hogy nem is igazán érdemes annyira rápörögni a pénz aspektusra. Ha viszont rászánod magad, akkor készülj fel, hogy könnyen egy Melószimulátor 2022-ben találhatod magadat.

Küldetés- és játékmódtípusok a GTA Online-ban

Freemode

A játék legfőbb része a freemode, ami talán a legjobban hasonlít a Story Mode-hoz. Egy freemode sessionben egyszerre legfeljebb ~30 játékos lehet, őket random teszi be egymás mellé a játék, illetve meghívásos / automatikus alapon csatlakozhatnak az ismerősök.

A freemode gyakorlatilag a GTA Online sandbox része, itt szabadon lehet ökörködni. Itt fér hozzá a játékos minden ingatlanához, kütyüjéhez, fegyveréhez, járművéhez, öltözékéhez. A freemode fontos részét képezik az eladások: itt a különböző businessek által generált termékeket lehet eladni GTA$$$-ért cserébe. 

Gyorstalpaló a GTA Online gazdasági rendszerének ezen részéhez:

  • Két szervezet típushoz regisztrálhat a játékos, amelyeken belül különböző “business”-eket menedzselhet. Például ha vásárolsz egy irodát, akkor a SecuroServ nevű szervezetnél CEO-ként regisztrálhatsz, és az általad raktárakba gyűjtött ládákat adhatod el szállítmányként, vagy prémium autókat lophatsz, majd adhatsz el. A másik szervezetet a motoros klubok képviselik, ezekhez klubházat kell vásárolnod.

    Bizonyos businessek szervezethez vannak kötve, mások mindkettőnél működnek. Fontos, hogy a nagyobb összegű eladásokhoz több személyre lesz szükséged. Őket toborozhatod az adott sessionből, vagy ismerőseid is meghívhatod segíteni.
  • Az eladások és erőforrások / supply run küldetések alatt a játék gépi ellenfeleket is küld rád, de ők legfeljebb csak bosszantóak. Az igazi ellenfél a többi játékos, akik a játéktól értesítést kapnak, hogy az adott sessionben eladás történik éppen. A legtöbb játékos őszintén szólva semleges, viszont a cargo griefer nevű bunkók gyakran megtámadják és elpusztítják a szállítmányokat.

    A Rockstar hülyesége, hogy bár papíron nem támogatják a griefinget (azaz az egyoldalú és kierőszakolt PvP-t), ugyanakkor a pénzt és RP-t ígérnek az elpusztított szállítmányokért. Persze az elpusztított szállítmány és a támadásért kapott jutalom köszönőviszonyban sincs egymással: akár egymilliót is bukhatsz egy szállítmányon, amiért a támadó kap kétezret. Nagyon kezdő játékosok ennek talán még bedőlnek, de aki pár órányi játék után is vadászik mások szállítmányaira, az simán csak egy szemétláda.

    A cargo grieferek egyébként szeretnek azzal érvelni, hogy a megtámadott játékosok túl komolyan veszik a játékot, illetve az olvasni tudó fajtájuk kedveli a risk / reward elméletet is. Előbbi ciki érv, mert csak az empátia hiányát mutatja (mint írtam, ez egy eléggé grindalapú játék), a második pedig azért, mert a támadók számára olyan arzenál áll rendelkezésre, amit még egy kisebb csapat sem feltétlenül tud kivédeni, tehát a risk / reward között semmilyen egyensúly sincs.

A következő játékmódok nem freemode-ban, hanem a saját, különálló sessionjeikben futnak:

PvP játékmódok

Rengeteg különálló PvP játékmód is a rendelkezésünkre áll a GTA Online-ban. A legtöbbjük valamilyen deathmatch variáció, például Battle Royale jellegű csapatos, harci járműves csörték, csapatos túszmentés, King of the Hill, satöbbi.

Versenyek

  • Standard, hétköznapi autókkal vagy motorokkal lefolytatott ponttól pontig tartó vagy körversenyek.
  • Vízi és légi járművekkel lefolytatott versenyek.
  • Ejtőernyőzés.
  • Mad Max-jellegű, vehicle deathmatch jellegű versenymódok.
  • Kerékpáros futamok.
  • Stunt versenyek, melyek közben a játékosok nem csak egymással, hanem az akadályokkal rendesen megrakott pályákkal is meg kell küzdeniük.
  • Transform versenyek, ahol egyes checkpointoknál megváltozik a játékos által használt jármű. Például versenyautóból repülő lesz, repülőből motorcsónak és így tovább.

A versenyeknél persze be lehet állítani, hogy a játékosok használhatják e a saját tuningolt és testreszabott járműveiket. Opciók például:

  • non-contact (kvázi szellemek egymásnak a játékosok, nincs érintkezési lehetőség), 
  • GTA (fegyverek használata és járművek elhagyásának lehetősége),
  • Rally is (kooperatív verseny, egy játékos vezet, egy navigál).

Heistok

A heistok gyakorlatilag kooperatív minikampányok a játékon belül, amelyeket tetszőleges mennyiségben újra lehet játszani. Fináléjuk befejezésével a játékosok nagyobb pénzösszegben részesülnek. A heistok indításához különböző ingatlanokkal kell rendelkezni. Az eredeti 5 heist részben kapcsolódik a GTA 5 single player sztorijához. A heistot a host indítja, a küldetések és finálé során változhatnak a társai.

Az elérhető GTA Online heistok listája:

  • Apartment heists”: Az 5 eredeti heist, amelyek során egyre nagyobb célpontokat kell kirabolni a játékosoknak. Ezek alapfeltétele az, hogy a host (aki indítja a heistot) rendelkezzen egy “high-end apartment”-tel:
    • The Fleeca Job: egy Fleeca bankfiók kirablása, játékosok száma: 2,
    • The Prison Break: egy bűnöző kiszabadítása a börtönből, játékosok száma: 4,
    • Humane Labs Raid: egy kutatóközpont kirablása, játékosok száma 4,
    • Series A Funding: segédkezés Trevor bizniszének beindításában, játékosok száma 4,
    • The Pacific Standard: egy nagyobb bank kirablása, játékosok száma.
  • The Doomsday Heist: egy 3 részből álló minikampány az eddigieknél futurisztikusabb sztorival. Alapfeltétele a Facility megléte, a szükséges játékosok száma 2 – 4. (Tehát itt már ketten is végigjátszhatják az egészet, nem kell hozzá fix 4 ember.)
  • The Diamond Casino Heist: a Diamond Casinot kell kirabolni. Újítás, hogy többféleképpen végig lehet vinni, szintén 2 – 4 játékos kell hozzá. (Tehát elég 2 fő is, bár a legtöbb esetben a teljes score-hoz 3 ember kell.) Előfeltétel: Arcade.
  • The Cayo Perico Heist: egy drogbáró privát szigetét kell kifosztani. Újdonság, hogy akár egyedül is végigviheti a játékos, bár összesen négyen vehetnek részt a fináléban. Előfeltétel: Kosatka tengeralattjáró. Jelen pillanatban a meta grind módszer, akár óránként 1.5 – 2 millió dollárt összehozhatsz vele.

GTA Online technikai alapok

Habár a GTA 5 hosszú évek óta rekordbevételeket generál, a GTA Online az átlag AAA-játékokkal ellentétben nem dedikált szervereket, hanem peer-to-peer (p2p) technológiát használ. Ez azt jelenti, hogy a fenntartói szerverek csak például a progressziónkat és adatait mentik, illetve a tranzakciós feladatokat végzik, de a hosting konkrétan az egyes random játékosok gépeire marad.

A rendszer hasonló, mint például a torrenthálózatoknál: a központi tracker az adatokat jegyzi és az egyes peereket köti össze, de a letöltést és feltöltést az összekapcsolt peerek végzik egymás között. Hasonló a helyzet itt is: egy peer egy játékos gépén futó GTA Online program, amelyek vagy hosztolják a lobbit, vagy egy másik játékos gépén hosztolt lobbihoz kapcsolódnak.

Ez két okból is borzasztó megoldás:

  • Mivel az egyes peereknél jelentősen eltér a rendelkezésre álló teljesítmény és a netkapcsolat, így a játékban gyakori a géptől független alacsony FPS és a zavaró lag. Általában minél többen vannak egy lobbiban, annál rosszabb a helyzet, a lagot pedig rontja, ha nagyobb fizikai távolságra vannak egymástól az egyes peerek. Korábban gyakori volt, hogy egy nagyobb lagspike esetén a játék lekapcsolódott a lobbiról és a játékos egyedül találta magát.

    Ez persze még mindig jobb, mintha teljesen megszakadna a kapcsolata a hálózattal és nem tudna tovább játszani, de például eladásos küldetés közben nagyon bosszantó tud lenni. (Nem beszélve az elveszett GTA dollárokról.)
  • Mivel a lobbikat az egyes játékosok hosztolják, nagyon könnyű csaló eszközöket fejleszteni és beszerezni a GTA Online-hoz. A csalók, más néven modderek aztán kvázi szabadon randalírozhatnak és szivathatnak másokat, ráadásul az anti-cheat rendszer működése is meglehetősen véletlenszerű.

Szerencsére a P2P megoldásnak van némi előnye is. A játék sebezhetőségét a békére vágyók könnyen ki tudják használni és a GTA folyamatának rövid felfüggesztésével kényszeríthetik az adott lobbiról való leválást. A folyamat rövid felfüggesztésével nem szakítod meg teljesen a kapcsolatot a Rockstar hálózatával, viszont leválhatsz az adott sessionről és megszabadulhatsz minden más játékostól. Az így létrejött solo public sessionbe meghívhatod a barátaidat – ugyanakkor fontos tudni, hogy 2-3 csatlakozott ember után a hálózat újra elkezd random játékosokat bedobni.

A heti reset csütörtök délelőttönként

Heti rendszerességgel csütörtök délelőttönként frissül a kiemelt díjazású játékmódok, akciós cuccok és nyeremények, ajándékok listája. A heti frissítésekkel néha új kontent is érkezik a játékba, általában a nagyobb DLC-ket követően új járműveket szoktunk kapni. (“dripfeed content”).

A GTA Online subreddit csütörtök délelőtti kitűzött posztját szoktam nézni az akciók és kiemelt játékmódok kapcsán.

A GTA Online egy toxikus játék

Az online világ egyre mérgezőbbé válik, a GTA Online viszont külön dimenziót képvisel a rákkeltő szemétség terén. Konzolon jobb a helyzet, mert a PS4 és az előző Xbox generációnál kevesebb a csaló és csak gieferek vannak – ha viszont PC-n játszol, üdv a pokolban.

A nyilvános lobbik teli vannak csalókkal és grieferekkel, akik mentális problémáik miatt csak arra várnak, hogy elrontsák mások hangulatát. A chatben gyakran megy a random toxikus ugatás, a csalók ok nélkül szivatnak, a grieferek pedig úgy farmolják a killeket, mintha a genetikai állományuk továbbörökítése múlna rajta. 

Eközben a kiadó Take-Two és a fejlesztő Rockstar magasról tesz az egészre, azokat a problémákat leszámítva, amik csökkentik a bevételeiket.

Pénz, pénz, pénz

A GTA Online repetitív jellegéből és az árakból fakadóan könnyű túlságosan rápörögni a grindra.

Ne tedd.

A régebbi pénzkereső útmutatók több opciót is mutatnak, manapság viszont elég csak a Cayo Perico Heistra koncentrálni a grindhoz. Még esetleg a bunker is megéri mellette, illetve a változatosság kedvéért a Diamond Casino Heist, ha van 1-2 ismerősöd, akivel jól együtt tudsz működni.

Doz