Az Almanach-projekt tökéletes példa arra, hogy hogyan ne csinálj időutazós filmet.
Sztori
Egy csapat tinédzser egy időgép alkatrészeire és terveire bukkan. Miután megépítik, elkezdenek kísérletezni vele, meggondolatlanságuk azonban egyre veszélyesebb következményekhez vezet.
Az Almanach-projekt rövid kritika
Az időutazás logikája
Ha időutazós sztorit írsz, le kell fektetned valamilyen logikai rendszert az ok-okozati összefüggések kapcsán. A logikai zökkenők szinte elkerülhetetlenek, hiszen nincs létező viszonyítási alapunk, ráadásul rengeteg apró tényezőre oda kell figyelni. A lényeg, hogy fektess le egy stabil szabályrendszert, amelyet (nagyjából) betartva lehetővé teszed a nézőnek a történet értelmezését. Persze nem kell tökéletes rendszernek lennie – a hangsúly ígyis-úgyis azon lesz, hogy megkapják e a karaktereid és a sztorid a nézőtől a szükséges emocionális befektetést.
Az egyik alapvető kérdés, hogy a karaktereid a cselekedeteikkel megváltoztatják a jövőt vagy az időutazással már eleve azt a jövőt alakítják ki, ahonnan indultak? Mi történik akkor, ha találkoznak saját magukkal a múltban? Esetleg időhurokba kerülnek, ahonnan csak bizonyos feltételek teljesítésével tudnak kiszabadulni? Vagy talán csak az elméjük utazik az időben?
Egyáltalán mennyire hangsúlyos az időutazás a történetben: a logikai puzzle van a középpontjában vagy ez “csak” egy eszköz, miközben az emocionális töltet, a mondanivaló, esetleg a humor a fő tényező?
Az Almanach-projekt már eleve ezen a téren is problémás, mert össze-vissza hányja a különböző időutazásos koncepciókat és eseményei folyamatosan ellentmondásba kerülnek egymással. És nem aprócska dolgokról van szó, hanem kulcsfontosságú történeti elemekről, amelyeknek egyszerűen semmi értelme sincs. Például a film elején az első időutazásos kísérletről kiderül, hogy az aktuális jelent idézte elő. Utána viszont a visszautazással folyamatosan változtatgatják a későbbi eseményeket a karakterek. De előfordult az is, hogy egy karakter visszautazik és találkoznia kellene saját magával… de a múltbéli verziója egyszerűen eltűnik. A történet kaotikus és fárasztó, teli van feltűnő, zavaró ellentmondásokkal. (Mondjuk a hétköznapi technológiával is meggyűlt a baja a forgatókönyvíróknak, szóval nem meglepő, hogy konzisztens időutazásos logikát se tudtak összehozni.)
Karakterek és történet
A film legnagyobb gondja mégis inkább az, hogy egyszerűen túl komolyan veszi magát. Maga az ötlet, hogy egy csapat (hülye) középiskolás kölyök kezébe kerül egy időgép, amit aztán finoman szólva sem a világ megmentésére használnak fel, simán működhetett volna – amikor a film lazább és humorosabb próbál lenni, egészen jól is teljesít. A film viszont sokat drámázik, ráadásul thriller irányba is elmegy, ami teljesen hazavágja az egészet az előbb említett logikai bénázás és az agyzsibbasztóan buta, életképtelen és fejlődésképtelen karakterek miatt. Az sem segít a helyzeten, hogy a kevéske, nehezen felépített emocionális töltetet teljesen hazavágja az ócska, trendi befejezés.
A film sokat profitált volna abból, ha történetét inkább humoros irányba tolják, kiemelve a cukibb vonalat és a színészek karizmáját, illetve az egész jól működő kémiát közöttük. Az sem ártott volna, ha a játékidő rövidebb: 100+ perc sok volt, 90 perc + stáblista bőven elég lett volna.
Found-footage jelleg
A másik teljesen értelmetlen dolog Az Almanach-projekt kapcsán a found-footage stílus volt. Az még belefért volna, hogy néhány jelenetet így oldanak meg, de sokszor iszonyatosan erőltetett és iszonyatosan zavaró volt. A fontosabb és látványosabb pillanatoknál hülyén jött ki, hogy túl profin néz ki a film: PONT jó helyen van a kamera és TÖKÉLETES minőségben veszi az eseményeket, miközben rengetegszer erőltetetten össze-vissza rángatózik. Az ugráló vágás is idegesítő volt, meg úgy általánosságban a kamerával való időhúzó bénázás.
Végszó
Az Almanach-projekt a könnyedebb pillanataiban egész cuki és magával ragadó főként a színészeknek köszönhetően, viszont kár, hogy ezekből a részekből kevés volt. Néhány speciális effekt is jól sikerült, pontosabban egész hatásos lett, viszont az idegesítő, erőltetett found footage rontott az összképen. És ami a legfontosabb probléma: a komolykodás csak kiemelte a karakterek komplett idióta döntéseit és a filmbéli időutazás értelmetlenségét.
Az Almanach-projekt előzetes
Stáblista
- Eredeti cím: Project Almanac,
- kiadás éve: 2015,
- műfaj: sci-fi, thriller,
- játékidő: 106 perc,
- rendezte: Dean Israelite,
- írta: Jason Pagan, Andrew Deutschman,
- főszerepben: Jonny Weston, Sam Lerner, Allen Evangelista, Sofia Black-D’Elia, Virginia Gardner,
- fényképezte: Matthew J. Lloyd,
- a film IMDB oldala.