Az Unloved egy horrorisztikus hangulatú, igényes, keményebb fajta Doom2 mod.
Az Unloved atmoszféráját tekintve az olyan klasszikus horror játékokat idézi meg, mint például a korai Silent Hill részek. A mod 5 pályából áll, amelyek nem lineáris sorrendet követnek, hanem egy folyamatosan változó központi hubon keresztül érhetőek el. Ahogy halad előre a játékos, gyakran vissza-vissza kell térnie az egyes pályákra, ahogy újabb szakaszok válnak elérhetővé. A pályák óriásiak, gazdagon díszítettek és brutális mennyiségű ellenfelet szabadítanak a játékosra. A mod a vanilla Doom2 fegyvereket használja.
A mod egy bizonyos Paul Schneider nevű úriember munkája, aki 2010-ben díjat is kapott érte. Schneider később szintén Unloved címmel egy co-op központú játékot is készített, amely azonban már UE4-en fut.
Az Unloved mod letöltése és használata
Az Unloved mod ingyenesen letölthető a moddb-ről ezen a linken keresztül.
A mod a legegyszerűbben úgy használható, ha a fájlt a Gzdoom mappájába másolod és egyszerűen csak ráhúzod a gzdoom.exe alkalmazásra. Ha permanens megoldást szeretnél, keresd meg a [Global.Autoload] szakaszt a gzdoom-[felhasználóneved].ini fájlban és másold be a mod teljes elérési útját alá. Innentől kezdve a Gzdoom automatikusan a modot betöltve nyílik majd meg. (Ha deaktiválni akarod, csak tégy egy #-et a sor elé az .ini fájlban, majd mentsd el azt.)
Pozitívumok
Látszik, hogy Schneider rengeteg időt és energiát fektetett a modba. A klasszikus Doom kampányok lineáris jellegétől eltérő központi hub, valamint a szakaszosan felderíthető pályák megvalósítása rendkívül igényes lett és remek atmoszféra teremtő képességről árulkodik. A hozott anyag (például a Silent Hill zene vagy a Heretic assetek) remekül illeszkedtek a központi vízióba, ráadásul az egyes pályák vagy pályaszakaszok tematikus váltásait is jól ütemezte Schneider. Az is tetszett, hogy Hexen-szerűen összetettebbek az előrehaladáshoz szükséges feladatok, de nem végtelenül túlbonyolítottak.
Hangulatteremtés és vizuális reprezentáció szempontjából mindenképpen elsőrangú lett az Unloved mod.
Az Unloved mod negatívumai
…a játékmenet kapcsán viszont ambivalens a véleményem. A modnak ugyanis van egy gimmickje, pontosabban egyetlen egy gimmickje, amit újra és újra és újra felhasznál, amivel egy idő után fárasztóvá válik. A csapda.
Az Unloved mod szeret azzal játszani, hogy bevezeti a játékost egy gyönyörűen kivitelezett helyre, majd az egyértelmű pontra helyezett objektum aktiválását követően akár több száz ellenfelet szabadít rá. A játékosnak a szűkre szabott erőforrásai miatt a Doom monster infighting jelenségének taktikus kihasználására kell hagyatkoznia, viszont ahogy Civvie 11 mondta: a monster infighting nem megbízható.
A monster infighting lényege, hogy egy ellenfél megtámadja a játékost, de a támadása egy másik típusú ellenfelet is megsebez – ezért elkezdenek egymással is harcolni. A jelenség több tucat ellenfél esetén látványos csatává és hasznos eszközzé tud eszkalálódni, viszont egyrészt kiszámíthatatlan, másrészt a gazdag díszítés miatt rémálom navigálni a pályákon, mert rengeteg az akadály. És ezen az sem segít, amikor a mod elveszti az arányérzékét és például egy fárasztó, százellenfeles csatából átmegy egy bossfightba, majd onnan még egy bossfightba… az utolsó bosst pedig közepes nehézségi szinten két archvile-lal támogatja meg. De néha egyszerűen csak túl szűk helyeken ereszt rád olyan ellenfeleket, akik legyőzése egyébként mozgásigényesebb feladat. Beosztani a lőszert és HP pickupokat, valamint navigálni a nehéz terepen sokszor frusztrálóvá tette az élményt. Érdemes FOLYAMATOSAN menteni, mert egyes szakaszokon néhány lépés és néhány lövés is hatalmas progressziót jelent.
Összkép
A panaszkodás ellenére a véleményem rendkívül pozitív az Unloved modról. A hangulat nagyon elkapott és bár az időnként a játékosra özönlő ellenfelek okoztak némi frusztrációt, a kampány végén azért kellemes sikerélményt éreztem. Látszik a modon a rengeteg munka és az értő kéz is.
Egy szót a mentésekről és teljesítményről
Két technikai problémát tapasztaltam a moddal kapcsolatban, amelyeket gyanúm szerint az újabb verziójú Gzdoom vagy a saját konfigom okozhatott.
- A nagy pályák és rengeteg ellenfél miatt a frame rate-em elég alacsony volt, a zsúfoltabb részeken pedig ronda dropokat tapasztaltam. Ugyanakkor egy budget konfigon játszom, amit figyelembe kell venni.
- A Gzdoom néha bajban volt a mentésekkel és kijelölés után lefagyott egy-egy fájltól. Szerencsére ez csak kényelmetlenség, de nem jár adatvesztéssel! Készíts folyamatosan új mentéseket, és ha egy fájltól lefagy a Gzdoom, keress egyet a listából (akár a korábbi autosave-ek közül), amelyet be tudsz tölteni. Miután betöltött, gyorsmentésként töltsd be azt a fájlt, ahonnan folytatni akarod!