Gerard Butler utóbbi katasztrófafilmes próbálkozása, az Űrvihar elég nagy katasztrófa lett, bár bűnös élvezetként kezelve megvolt a maga értéke. Ám Greenland – Az utolsó menedék esetében most szerencséje volt, mert Ric Roman Waugh rendező most is bizonyította, hogy már ismerős elemekből is össze tud hozni egy bőven korrekt filmet.
Sztori
John Garrity (Gerard Butler) építész, aki a házassága megmentésén dolgozik feleségével (Morena Baccarin). Eközben a médiát a földközeli pálya felé tartó Clarke nevű üstökös híre dominálja. Egy családi összejövetel közben azonban Johnék automatizált üzenetet kapnak, mely őt, feleségét és fiát egy katonai támaszpontra rendeli evakuálás céljából. A verseny megkezdődik az idővel: biztonságos helyre tudnak jutni, mielőtt a valójában a Föld felé tartó üstökös becsapódik?
Rövid kritika
Az Űrvihar esetében sok gond volt. Butler gyönge teljesítményéről is keringtek a pletykák, a költségvetés megszaladt, ráadásul utóforgatásokra is szükség volt. A rendezői székben pedig az a Dean Devlin ült, aki a kilencvenes években látványos, ám mára vagy elavult, vagy átlaggá vált látványfilmekkel futott be producerként Roland Emmerich mellett… producerként. Rendezőként viszont érződött a tapasztalatlansága. Az Űrvihar egésze az Emmerich-vonalra hajazott, de hiányzott belőle annak a „letisztultsága” és csak egy összecsapott utánérzésnek tűnt.
A Greenland – Az utolsó menedék viszont nagyon jó film lett.
Az előbbiekhez képest rögtön más irányból indít. Chris Sparling forgatókönyve az epikusnak szánt katasztrófapornó helyett a rettegő, ám cselekvő kisemberek szemszögére koncentrál és karaktereket igyekszik építeni az egyre közelgő katasztrófa mellett. Ehhez jól társult Ric Roman Waugh visszafogott rendezése is, ami az emberközeli konfliktusokat valóban átérezhetővé tette. A Greenland abból is sokat profitált, hogy nem magas fordulatszámmal indult, hanem szép lassan kezdte építeni a feszültséget és egyáltalán nem erőltette a súlytalan látványelemeket.
Ezzel a hozzáállással a Greenland túl tudott lendülni az olyan megszokott problémákon, mint például a műfaji klisék vagy a középszerű CGI. Így a film meg tudja adni azt az érzelmi többletet, ami gyakran hiányzik a sokkal nagyobb szabású, ám üresebb katasztrófafilmekből. Itt nem csak üres figurák ide-oda rohangászását látjuk a grandiózus látványelemek között, hanem azt érezzük, hogy igazi, hús-vér emberek küzdenek a túlélésért. Még ha amolyan hollywoodiasan, érzelgősen is.
Greenland – Az utolsó menedék ajánló
A Greenland bruttó két órás játékidejű katasztrófafilm, ami a látvány helyett inkább a drámára, emberközeli helyzetekre koncentrál. Klisék ugyan akadnak, de a kiváló színészi játék (főleg Gerard Butler és Morena Baccarin részérőlő), a végig jelenlévő feszültség és a rendezés kompenzál, ami miatt számos epikusabbnak szánt műfajtársánál ad sokkal több ez az alkotás.
Greenland – Az utolsó menedék előzetes
Stáblista
- Eredeti cím: Greenland,
- a kiadás éve: 2020,
- játékidő: 119 perc,
- műfaj: katasztrófafilm, dráma, thriller,
- főszerepben: Gerard Butler, Morena Baccarin, Roger Dale Floyd
- rendezte: Ric Roman Waugh,
- írta: Chris Sparling,
- zene: David Buckley,
- a film IMDB linkje.