Páncélba zárt szellem: SAC_2045

Páncélba zárt szellem: SAC_2045 első évad kritika

Mozgókép-blog

A Páncélba zárt szellem: SAC_2045 végén ambivalens érzésekkel álltam fel a képernyő elől, de még így is súlyos potenciált látok benne. Csak érkezzen meg az a „második évad”. 

A Páncélba zárt szellem: SAC_2045 sztorija

Sok év telt el a Stand Alone Complex: Solid State Society eseményei óta. A világ időközben teljesen megváltozott: egy globális pénzügyi katasztrófa miatt a világgazdaság összeomlott, a pénz elveszítette értékét.

A Section 9 felbomlott, tagjainak egy része az Őrnagy vezetésével egy GHOST nevű zsoldoscsapat részeként harcol Amerikában, míg Togusa Japánban maradt és privát kopó lett. Amikor Japán újra akarja indítani a Section 9-t, Togusa kapja a feladatot, hogy megtalálja a korábbi tagokat; a GHOST egy rutinbevetése viszont időközben nem várt fordulatot vesz, amitől akár az emberiség sorsa is függhet.

Látvány, animáció és…

Amikor megláttam a Páncélba zárt szellem: SAC_2045 első teaserét, felkészültem rá, hogy a kritikusok és a közönség hangadói kihegyezett dárdákkal fogják várni a sorozatot.

Szóval essünk túl rajta: vizuális szempontból néha tényleg úgy néz ki az egész, mint egy PS2 játék átvezető animációja HD-ben. Túl steril 3D CGI megvalósítás, furcsa design döntések a modellek egy részénél, gyakran stock hatású, merev és életszerűtlen animációk, minimális arcmimika, kérdéses fizika.

Major GITS: SAC_2045

De még ha technológiai szempontból a vizualitás rendkívül elavultnak is tűnik, szerintem túlzás lenne azt állítani, hogy teljesen tönkretenné a sorozatot.

A merev mozgás és arcmimika miatt valóban nehezebb törődni a műhatású karakterekkel, a problémák jelentős részét azonban kompenzálja a kiválóan teljesítő szinkrongárda. Mivel a vizuális stílus konzisztens, ezért egy idő alatt meg lehet szokni és könnyebbé válik a karakterek hangjára koncentrálni. A full 3D CGI egyetlen mentségét az akciójelenetek képviselik, melyek közül némely egészen jó koreográfiával bír.

Páncélba zárt szellem: SAC_2045, Motoko

A látvány furcsaságát egyébként az adja, hogy a korábbi cel-shading próbálkozásokhoz képest sokkal 3D-bbnek tűnik az egész. Míg egy sokkal korábban készült Appleseednél vagy Vexille-nél a rajzolt hatású karakterek és fotorealisztikus jellegű hátterek feltűnőbb módon ütnek el egymástól, addig éppen a rajzolt hatás miatt nem annyira zavaró a karakterek kevésbé életszerű megjelenése, mozgása. Itt a fotorealisztikus hátterek és a karakterek megjelenése nem ütött el annyira, ám az uncanny valley hatás miatt az eredmény rosszabb lett a korábbi próbálkozásoknál.

A sztori problémái

A Ghost in the Shell SAC_2045 legnagyobb problémája azonban még csak nem is a látvánnyal van. (Még ha amiatt a nézők legnagyobb része már az első pillanatok után passzolni fogja az egészet.) 

A nagyobb gondot a sztori szerkezete jelenti.

Páncélba zárt szellem: SAC_2045, Togusa

Nagyon lassan, nagyon messziről indít, aztán valahol félúton jön egy remekül sikerült filler epizód, a fő sztori pedig végre elkezdi gyűjteni a momentumot. Az utolsó rész nagyot szól, azonban bármiféle lezárás helyett csak egy hatalmas cliffhangert ad. Az addig megkapott válaszok viszont sokkal inkább olyan érzést keltenek, mintha ez nem egy két évadra tervezett sorozat lenne, hanem egy marketing okokbó kettévágott egy évados sztori. Sajnos erre a felvetésre csak akkor kaphatjuk meg a választ, amikor (ha) megérkezik a „második évad”. 

24 részre vetítve ez a szerkezet teljesen más összképet mutatna. Egyelőre 12-szer 25 percben ez viszont így necces.

Habár maga a sztori sok klisét használ, a tálalás miatt érzem azt, hogy ebben azért van potenciál. Nem feltétenül a GitS vagy SAC címektől várható cyberpunk potenciálra gondolok, de lehet ebből még jó, üzenettel bíró sci-fi.  A gond viszont az, hogy ezt így önállóan nagyon nehéz bárhogyan is értékelni, hiszen az egész nyitva maradt.

Ghost in the Shell SAC_2045, Batou

Karakterek

A sorozat középpontjában most inkább Togusa és Batou állt, az Őrnagy talán egy kicsit most kevesebb teret kapott. (Utóbbit nem negatívumként értem.) A Tachikomák is visszatértek, lökött poénjaikkal oldották a széria hangulatát.

Ghost in the Shell SAC_2045, tachikoma

Az antagonisták motivációiról viszonylag későn értesülünk. Ezek valamilyen szintén klisésnek nevezhetők, ám a megfelelő tálalásnak köszönhetően jól működtek. Úgy vélem, hogy egy jó „második évaddal” a korábbi sztorik ellenfeleihez méltó szintet hozhatnak majd.

A Páncélba zárt szellem: SAC_2045 hangulat

A 3D CGI sajnos rossz hatással volt a hangulatra is, mely egy kicsit inkább az Appleseed franchise-hoz közelített most. (Shinji Aramaki már a kétezres évek eleje óta dolgozik az utóbbi franchise alkotásain.) 

GITS: SAC_2045

Végszó

A Wiki szerint elkészül a második évad, viszont a premier valószínűleg csúszni fog a COVID-19 okozta nehézségek miatt. Remélem, hogy azzal együtt összeáll majd a sztori és a vizualitás problémái ellenére méltó folytatássá növi ki magát ez a sorozat is.

Doz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.