vadak ura

A vadak ura – Kard és varázslat kritika

Mozgókép-blog

Sword-and-sorcery a Conan, a barbár után: A vadak ura.

Sztori

Dar (Marc Singer) életét még csecsemőkorában megmenti egy utazó egy boszorkánytól, majd saját fiaként neveli fel. Már gyermekkorában kiderül, hogy képes kommunikálni az állatokkal, de képességét el kell rejtenie mindenki elől. Falujukat azonban megtámadják, Dar pedig elindul bosszút állni – útja során emberek és állatok is mellé szegődnek.

Háttér

A Conan, a barbár váratlan sikere után gyorsan bele is vágtak az ipari szintű másolásba a producerek, ezzel elindítva a kisebb-nagyobb szabású sword-and-sorcery filmek áradatát. Mert ugye a fantasy műfajból és folklórból rengeteg elemet (és klisét) fel lehet használni, kigyúrt, nagydarab fickókat, erdőt-mezőt és sivatagot pedig viszonylag könnyen lehet találni. 

A probléma az volt, hogy Arnie-ból csak egy van és Conan sikere is csak addig tartott, amíg a filmnek volt plusz tartalma a kardos-hancúrozós témákon túl (tehát a folytatásig). Schwarzeneggernek nem a brutális méretű izmaiban vagy színészi képességeiben, hanem karizmájában, jelenlétében volt mindig is az ereje, a mögöttes tartalom nélkül pedig ez a szubzsáner gyorsan repetitívvé vált. Az egyik maradandóbb alkotás a Conan, a barbár után A vadak ura volt, amely alapját egy decens ötlet adta: főhőse kommunikálni is tudott az állatokkal.

A vadak ura rövid kritika

A vadak ura erősségét a többi sword-and-sorcery alkotáshoz hasonlóan nem a komplex és eredeti forgatókönyv vagy a kiemelkedő drámai alakítások, hanem a szavakkal definiálhatatlan kaland-élmény, illetve a korhangulatot átadó audiovizuális megoldások, legfőképpen a remek operatőri munka és a fülbemászó zenei aláfestés jelentik.

A babaolajban fürösztött hősi idomok és pózok, a masszív karizmák, a ledér kosztümök, a jó-rossz örök konfliktusa, valamint a bosszú és az egzotikus helyszínek keverékéből Don Coscarelli egy egyszerű, de szerethetően hangulatos kalandot hozott össze. Coscarelli első nagyobb filmje a Phantasm című horror volt, és később is ebben a műfajban tevékenykedett, ezért furcsa választásnak tűnhet egy epikus kalandfilm rendezőjeként. Nézőpontjából azonban sokat profitált a film a horrorisztikus lényeknek köszönhetően. Az alkotás eredetileg Andre Norton The Beast Master című regényén alapult, azonban az alapötleten kívül nincs sok közös vonás a film és a könyv között. Norton le is vetette a nevét a stáblistáról.

Az egyszerű sztori a hangulat, illetve Marc Singer és John Amos kettőse miatt jól működött. Rip Torn hozta a kötelező alapszintet gonosz varázslóként, Tanya Allen pedig bájos volt. Az emberi alakok mellett azonban fontosabb és emlékezetesebb szerepet kaptak Dar jópofa karakterrel bíró állati társai.

Habár szerethető film, azért messze nem tökéletes. Játékideje egy kicsit túl hosszúra nyúlik a harmadik harmad miatt, Dar és Kiri első közös jelenete mai szemmel nézve egy abszolút katasztrófa és az egyszerű sztori se lett túl mély.

A vadak ura előzetes 

Stáblista

  • Eredeti cím: The Beastmaster,
  • megjelenés éve: 1982,
  • játékidő: 118 perc,
  • műfaj: akciófilm, kalandfilm, fantasy,
  • írta: Don Coscarellni, Paul Pepperman, (alapkoncepció: Andre Norton),
  • főszerepben: Marc Singer, Tanya Roberts, John Amos, Rip Torn, Joshua Milrad, Rod Loomis, Ben Hammer,
  • zene: Lee Holdridge,
  • fényképezte: John Alcott,
  • a film IMDB oldala.
Doz